Het 36 pagina's tellende full colour booklet bij deze dubbel CD bevat beschrijvingen, disposities en foto's van 11 verschillende Van den Heuvel orgels. Naast het sensationele orgel van de St. Eustache, Parijs, vinden we andere 32' orgels zoals die in de Nieuwe Kerk, Katwijk aan Zee; in de Victoria Hal, Genève en in de St. Franziskus Kirche, Munchen. Overige organs zijn o.a. Duke's Hall (Royal Academy of Music), London; Royal College of Music, Stockholm en zes andere orgels in Nederland.
"Die Interpretation bewegt sich auf einem niveau, das man auf ein jubiläumsgaben selten antrifft... mach er im Umgang mint den Klangressourcen der Großartigen Orgel nich Organistenträume wahr...? Diese Veröffentlichung is für den Freund guter Orgel-CDs ein Fest" [ORGEL INTERNATIONAL march 1998]
De vroegere instrumenten van Van den Heuvel vertonen reeds opvallende klankverschillen met de in het begin van de 70-er jaren heersende neo-barokke opvattingen. De waardevolle en beproefde technische bouwprincipes uit de vroegere glorierijke periode van de Nederlandse Orgelbouwkunst werden weliswaar toegepast, maar op het punt van de klank ging hij geleidelijk een andere weg, die in toenemende mate was beïnvloed door de symfonische esthetiek van Aristide Cavaillé-Coll. Daarbij is vermeldenswaard dat Jan van den Heuvel voor ieder orgel een eigen klankkarakter ontwierp en tevens de intonatie verzorgde.
De orgels op deze CDs representeren de verschillende artistieke fasen in het 30-jarig bestaan van de firma Van den Heuvel en zijn een klinkend voorbeeld van de ontwikkeling die deze orgelbouwer heeft doorgemaakt. Een ontwikkeling, die zijn eindpunt nog niet heeft bereikt en ongetwijfeld in de toekomst zal voortgaan.
Namens het internationale organistengezelschap, dat met veel enthousiasme aan dit klankdocument heeft meegewerkt, feliciteer ik de gebroeders Van den Heuvel en hun medewerkers van harte met dit jubileum en wens hen toe, dat het hun gegeven mag zijn, in de toekomst nog vele luisterrijke instrumenten aan hun opuslijst toe te voegen.
Ben van Oosten
CD1
1 Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Pièce d'Orgue (Fantasie) in G-dur (BWV) 572
Très vitement - Gravement - Lentement
Ben van Oosten - Singelkerk, Ridderkerk (NL)
2 Johann Sebastian Bach:
Concerto in G-dur (BWV 592)
Allegro - Grave - Presto
Ben van Oosten - Ned. Herv. Kerk, Nieuwpoort (NL)
3 Felix Mendelssohn-Bartoldy (1809-1837):
Sonate 4 in B-dur, opus 65
Allegro con brio - Andante religioso - Allegretto -
Allegro maestoso e vivace
Ben van Oosten - St. Lambertuskerk, Strijen (NL)
4 Felix-Alexandre Guilmant (1837-1922):
Morceau de Concert, opus 24
Prélude - Thème - Variation - Final
Ben van Oosten - Nieuwe kerk, Katwijk aan Zee (NL)
5 Ben van Oosten (1955): Improvisation Psalm 150
Ben van Oosten - Geref. Gemeente, Yerseke (NL)
6 Louis Vierne (1870-1937):
From 24 Pièces en style libre, opus 31, no 20 Pastorale
7 César Franck (1822-1890):
From Pièces pour orgue ou harmonium (L'organiste),
no 2 Grand-Choeur en mi-bémol majeur
Dirk S. Donker - Martini Kerk, Sneek (NL)
total time 76:07
CD2
1 Franz Liszt (1811-1886):
Phantasie und Fuge über den Choral " Ad Nos,
ad salutarum undam"
Jean Guillou - St. Eustache, Paris (F)
2 Lionel Rogg (1936): Arcature (composed for the new
Victoria Hall organ)
Apparition (à David Titterington) - Evocation (pour Anne
Page) - Finale (à André Isoir)
Lionel Rogg - Victoria Hall, Genève (CH)
3 Naji Hakim (1955): Pange lingua (six pièces pour orgue)
Pange lingua - Nobis datus - In supremae - Verbum caro -
Tantum ergo - Genitori genitoque
Naji Hakim - Duke's Hall - RAM, London (GB)
4 Robert A. Schumann (1810-1856):
From "Sechs Fugen über den Namen B.A.C.H." opus 60, no 4
From "Sechs Studien für den Pedalflügel" opus 56, no 4
From "Sechs Studien für den Pedalflügel" opus 56, no 5
Torvald Torén - Royal College of Music, Stockholm (S)
5 Zsolt Gardonyi (1946): Grand Choeur
Karl Maureen - St. Franziskus, München (D)
total time 74:02