Zeist, Christelijke Gereformeerde kerk (20/II/P, 1984)

In de Christelijke Gereformeerde Kerk aan de Bergweg in Zeist bouwde de firma Dekker in 1914 een mechanisch orgel met één manuaal en aangehangen pedaal. Het instrument werd later (1939/1940) uitgebreid met een pneumatisch Subbas 16' op het pedaal en de bas van de Prestant 8' op het manuaal. Geadviseerd door Chr. Haalboom restaureerde Verschueren het orgel in 1970. Het werd hierbij tevens uitgebreid met een tweede klavier. De pneumatische tractuur werd geheel verwijderd. Voor het oude front stelde Verschueren een open front op. Op 24 december 1970 werd het in gebruik genomen met een bespeling door de adviseur en door de plaatselijke organist, dhr. J.W. Baan.

In 1981 werd besloten het instrument te laten ombouwen omdat men niet tevreden was. J.L. van den Heuvel Orgelbouw kreeg de opdracht voor een ingrijpende vernieuwing en restauratie. Van de 16 registers bleven er slechts 5 bewaard. Er werd een nieuwe windvoorziening gemaakt, de pedaalmechaniek werd vernieuwd en er werd een nieuwe orgelkas met een fraai front gebouwd. Het houtsnijwerk is van de hand van W.C. Bor uit Zeist, gemeentelid van de Christelijke Gereformeerde kerk. Op 29 december 1984 werd het orgel  in gebruik genomen tijdens een speciale kerkdienst met Hans Boelee aan het orgel.

Aanvullende informatie

  • Werkzaamheden: Restauratie
  • Locatie: Zeist (NL)
  • Dispositie:

    Hoofdwerk (I), C-f3
    Prestant 8'
    Roerfluit 8'
    Octaaf 4'
    Blokfluit 4'
    Octaaf 2'
    Cornet V (discant)
    Mixtuur III-IV
    Trompet 8'
    Tremulant

    Zwelwerk (II), C-f3
    Bourdon 8'
    Gamba 8' (C-B in Bourdon)
    Celeste 8' (vanaf c0)
    Fluit 4'
    Nasard 2 2/3'
    Woudfluit 2'
    Tremulant

    Pedaal, C-f1
    Subbas 16' [mahonie]
    Octaafbas 8' [mahonie]
    Fagot 16' [L/2]

    Koppelingen
    Zwelwerk/Hoofdwerk
    Hoofdwerk/Pedaal
    Zwelwerk/Pedaal

    Mechanische toets- en registertractuur.