De zaal
Dankzij de ruimhartige bijdrage van de Bristse consul D.F.P. Barton kon er in 1894 een presigeuze concert zaal worden gebouwd genaamd Victoria Hal. Vanaf het begin heeft deze kostbare zaal een orgel gehad van flinke afmetingen, wat werd ingebruikgenomen door de beroemde organist en componist Charles-Marie Widor. Het eerste instrument, gebouwd door Th. Kuhn (Zurich) werd omgebouwd in 1930 door Tschanun. In 1949 een nieuw orgel met 82 stemmen verving het oude orgel. Dit orgel was een goed voorbeeld van de 'neo-klassieke' orgelbouw stijl die tijd. Het orgel had een vrijstaande speeltafel op het podium met electrische tractuur. Rudolf Ziegler en later 'Manufacture de Grandes Orgues de Genève' waren verantwoordelijk voor de bouw. Het later vergrote instrument met chamades speelde een belangrijke rol in het muziek leven van Genève tot aan de nacht van 16 September 1984. Die nacht werd het interieur van de zaal compleet verwoest door een brand, het orgel was eenvoudigweg gesmolten en vervolgens ingestort.
Al snel was besloten om het zwaar gedecoreerde interieur van de zaal te restaureren en te geheel te herstellen in oude luister. Deze enorme klus werd uitgevoerd met grote zorg, daar de bijzondere akoestiek eveneens moest worden hersteld. Om de restauratie te completeren was het dus ook nodig een nieuw orgel te bouwen.
Het orgel
Een commissie van derscundigen bestaande uit Pierre Segond, François Delor, Louis Robilliard, Jean-François Vaucher, Lionel Rogg en George Lhôte werd aangesteld. Al snel werd duidelijk dat alleen een orgel gebouwd in de 'symfonische' stijl zowel visueel als muziekaal succesvol zou zijn. Daarom besloot de commissie een orgel te laten bouwen in de zgn. 'Cavaillé-Coll' traditie. Deze klank traditie heeft ook in onze tijd nog vele aanhangers en de voorkeur van componisten zoals O. Messiaen.
Overzicht op het Grand-Orgue (links) en het Positif (rechts).
Van den Heuvel had toenertijd zojuist de orgels in Katwijk aan Zee en Parijs voltooid welke in deze traditie zijn gebouwd. In het bijzonder laat het Parijse orgel het kunnen van de bouwers zien. Het is dan ook dit orgel dat in het oorspronkelijke ontwerp enige veranderingen aanbracht. Voorbeeld: De speeltafel was eerst ontworpen à la Katwijk met mechanische register en toetstractuur, maar is gewijzigd in een losse omgekeerde speeltafel met mechanische toetstractuur en electrische register tractuur.
Het orgel heeft vier manualen met 61 toetsen en een pedaal met 32 toetsen. Het Grand-Orgue, het Positif en het Récit Expressif hebben allemaal 18 stemmen, het Bombarde heeft 3 stemmen en het Pédale 14 stemmen, samen 71 stemmen ofwel 102 rijen pijpwerk.
Foto gallerij met 30 unieke foto's:
https://vandenheuvel-orgelbouw.nl/cms/zwitserland/victoriahallgeneve#sigProIda15bd803ba
Enige details
Toets- en registertraktuur
De toets tractuur is mechanisch uitgevoerd met Barkermachines voor het Pédale, Grand-Orgue, Positif en Récit Expressif. De Barkermachines van het Grand-Orgue en Positif zijn uitschakelbaar. De registertractuur is electrisch en uitgevoerd met een registratie computer.
Het orgel geheel bespeelbaar in de montage hal.
Interne layout
Het orgel is verdeeld over drie niveau's. Het laagste niveau op galerij hoogte bevat de speeltafel, Barkermachines en geheel achterin het orgel de Contrebombarde 32'. Het volgende niveau ter hoogte van de onderste frontlijst bevinden zich de laden van het Grand-Orgue (vooraan) en het Positif (achteraan). Aanweerszijde staat het Pédale opgesteld. Op het hoogste niveau vinden we het Récit Expressif geflankeerd door de vertikale C en Cis laden van het horizontale Bombarde.
De windladen van zowel Grand-orgue als Positif bestaan uit drie delen: twee voor de bas (C en Cis laden) en één lade voor de diskant alle voorzien van dubbele ventielenkasten. Het Récit is geplaatst op twee laden één voor de grondstemmen en een voor de combinatiestemmen.
Windvoorziening
Om trouw te blijven aan de Frans symfonische traditie zijn gedifferentieerde winddrukken toegepast voor bas (24 tonen) en diskant (37 tonen). De drukken zijn als volgt:
- Grand Orgue bas: 100 mm
Grand Orgue diskant: 115 mm - Positif bas: 95 mm
Positif diskant: 105 mm - Récit Expressif bas: 120 mm
Récit Expressif diskant: 135 mm - Bombarde: 150 mm
- Pédale:
Grondstemmen: 102 mm
Tongwerken: 125 mm
https://vandenheuvel-orgelbouw.nl/cms/zwitserland/victoriahallgeneve#sigProIdb36369b28f